بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت نوع 1 درمعرض خطر بیشتری برای عوارض قلبی عروقی هستند

28 سپتامبر 2016- براساس یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه پیتزبورگ، بالغین جوان مبتلا به دیابت نوع 1 درمعرض خطر بیشتری برای بیماریهای قلبی عروقی هستند، این خطر درمیان زنان بیش از مردان است.

در حالیکه این خطر هشداری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است، بیماران باید بدانند که با حفظ و کنترل قندخون، رعایت رژیم غذایی سالم و انجام منظم فعالیت فیزیکی می‌توانند به طورقابل توجهی خطر بروز عوارض قلبی عروقی را در خود کاهش دهند.

در این مطالعه، دکتر Orchardو همکارانش به بررسی اطلاعات 502 بیمار بالغ با سن 45 سال و یا کمتر که درکودکی، دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده بود، پرداختند.

این افراد در فاصله‌ی 30 تا 39 سالگی و یا در فاصله‌ی 40 تا 44 سالگی برای میزان بروز بیماریهای قلبی عروقی و مرگ و میر تحت نظارت قرار گرفتند. در مقایسه با جمعیت پس زمینه‌، میزان بروز بیماریهای قلبی عروقی در میان افراد شرکت کننده 7.8  برابر بود.

نویسندگان مقاله ابراز داشتند، میزان مرگ و میر کلی، مرگ و میر بر اثر CVD، بستری در بیمارستان به دلیل حوادث CVDهمچنان درمیان این گروه از افراد بالغ جوانتر از 45 سال معاصر در آمریکا که به مدت طولانی به دیابت نوع 1 مبتلا بودند درمقایسه با جمعیت پس زمینه، بالا می‌باشد.

 همانطور که دائماً در مطالعات بین المللی مشخص شده است، افزایش نسبی این خطرات در میان زنان بیش از مردان است. یافته‌های این تحقیق از نیاز به مدیریت شدیدتر عوامل خطر CVDاز جمله استاتین درمانی درافراد بالغ جوانی که به مدت طولانی به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا بوده اند، حمایت می‌کند.

 افراد مبتلا به دیابت درمعرض خطر بیشتری برای بیماریهای قلبی عروقی قرار دارند و این افراد از حملات قلبی، سکته و یا فشارخون رنج می برند.

درحالیکه محققان به این افراد استاتین درمانی را توصیه می‌کنند، تحقیقات نشان می دهد رعایت شیوه‌ی زندگی سالم قویترین و قابل اعتمادترین روش برای بهبود سلامتی قلبی این افراد است. رعایت یک رژیم غذایی سالم با استفاده از غذاهای با ارزش و واقعی مانند ماهی، چربیهای سالم، مقادیر زیاد سبزیجات بعلاوه‌ی پرهیز از مصرف نوشیدنیهای الکلی و استعمال سیگار دارای تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به مصرف دارو به تنهایی است. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Diabetes Careمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/young-adults-with-type-1-diabetes-face-greater-cardiovascular-disease-risk,-says-study-90523016.html